Creative Music Booking Agency

Simon Barreau

+33 (0)6.32.37.21.21

simon@wanbliprod.com

France


Stéphan Oliva

Oliva_Studio

Biography

Stéphan Oliva fait parti des pianistes européens de grands talents dont le nom évoque une modernité inscrite dans la grande histoire du jazz et de l’improvisation. Reconnu pour la finesse de son jeu, son originalité et son éclectisme, Stéphan Oliva est apprécié à travers le monde.

 

Stéphan Oliva, né en France, pianiste de jazz, improvisateur, compositeur (musique de film, de théâtre, de spectacles vivants), interprète de musique classique et contemporaine.

« De la voie de Bill Evans (dont un concert entendu en public l’amena au jazz) aux voix de Susanne Abbuehl, de Linda Sharrock ou d’Hannah Schygulla (qu’il accompagne), de l’ascèse (Lennie Tristano, revisité avec son compère François Raulin) au trapèze (son duo avec la « danseuse aérienne » Mélissa Von Vépy), de Paul Motian (qu’il révère et invita) aux musiques de films (qu’il compose), Stéphan Oliva est décidément un pianiste et un musicien atypique et pluriel.

Apparu sur la scène du jazz au début des années 90, après de solides études classiques, Stéphan Oliva s’intègre d’emblée à un groupe informel d’instrumentistes de sa génération (Claude Tchamitchian, Jean-Pierre Jullian, Bruno Chevillon, François Merville…) qu’animent les mêmes aspirations esthétiques. Ils deviendront vite les espoirs du jazz hexagonal et restent aujourd’hui des références au niveau européen.

Mais Stéphan Oliva n’est pas un musicien de clan ni de caste: il suit une voie singulière, marquée par ses fidélités, ses émois et ses rencontres. Evans, Tristano, Windsor McCay, Paul Auster, Brahms, Berg, Bernard Hermann, Giacinto Scelsi, G.W. Pabst… constituent pour lui un panthéon vivace, source d’inspiration plutôt qu’objet de dévotion compassée.

Quant à son jeu de piano subtil et raffiné, il trouve avec tous ses partenaires le contrepoint poétique qui le complète et qu’il accompagne (…) avec l’évidence d’un enchantement renouvelé. »

Thierry Quénum

« …Un pianiste aux doigts de Bill Evans, Stephan Oliva. » Francis Marmande – Le Monde

 

www.stephanoliva.com

———————————————

English

Pianist Stephan Oliva began confirming his reputation in the late eighties, in trio, duo and solo; his style and highly sensitive touch did not go unnoticed. A true original, he confidently assumes his eclectic taste which ranges from his own compositions to tributes to a wide variety of personalities including Bill Evans, Lennie Tristano, Paul Motian, Giacinto Scelsi, Paul Auster, Bernard Herrmann and more recently, his new reading of the pioneers of Harlem Stride.

His discography has been acclaimed by the press in the form of awards such as a “Golden Django – Revelation” (1992), Jazzman magazine’s “Shock of the Year” (4 times, in 1998, 2000, 2002, 2004), the Boris Vian Award from the French Academy of Jazz (2002), “Favourite Record” from the Charles Cros Academy (2002), listed in the Top 20 of Les Inrockuptibles magazine… Stephan Oliva is a passionate film fan, and was one of those who collaborated on the Jazz ‘n (e)motion CD set (1997), a collection of piano improvisations on film music. He composes or improvises directly in front of the screen for silent films, including G.W. Pabst’s Lulu, J. Feyder’s Crainquebille [Bill]…

He’s written the score for several short films e.g. La Vie par volutes, and recorded a whole programme devoted to the famous composer of film scores, Bernard Herrmann, and has given many concerts around these themes. He also composed and played the soundtrack for Jacques Maillot’s Les Liens du Sang [Blood Ties] and Froid comme l’été, awarded the Italia Prize in 2003. He has worked regularly in 2006 with the actress and singer Hanna Schygulla (Kerstin Specht’s Marieluise and Jean­Claude Carrière’s Par Coeur).

Among Stephan Oliva’s most significant groups: a trio with the great Paul Motian and Bruno Chevillon, another with Bruno Chevillon and François Merville, yet another with Claude Tchamitchian and Jean­-Pierre Jullian, a quintet with Matthieu Donarier, Jean­Marc Foltz, Bruno Chevillon and Nicolas Larmignat, a sextet with François Raulin, Marc Ducret, Laurent Dehors, Christophe Monniot and Paul Rodgers, a quartet with Rémi Charmasson, Jari Hongisto and Claude Tchamitchian, a duo with Linda Sharrock, another with Joey Baron, and another with Susanne Abbuehl, the Echoes of Spring Quintet, the Soffio di Scelsi Trio…

After few years to work around the music movies with his beautiful trilogy out on Illusions Label, Stéphan Oliva is back with his favorite instrumental jazz set : the trio. Great band with an amazing rhythm section composed by Sébastien Boisseau & Tom Rainey. This new band will be launched by the Europa Jazz Festival.

 

A SELECTED DISCOGRAPHY :

« FILM NOIR» ILLUSIONS 2011
« LIVES OF BERNARD HERRMANN » sansbruit 2010
« STEREOSCOPE » LA BUISSONNE 2009
« ECHOES OS SPRING » MELISSE 2008
« LES LIENS DU SANG » Cristal Records 2008 et DVD Studio Canal
« GHOSTS OF BERNARD HERRMANN » ILLUSIONS 2007
« ITINERAIRE IMAGINAIRE » SKETCH 2004
« SEPT VARIATIONS SUR LENNIE TRISTANO » SKETCH 2002
« FANTASM » BMG (RCA Victor) 2000
« JAZZ’N’(E) MOTION » BMG (RCA Victor) 1998
« JADE VISIONS » pour OWL/UNIVERSAL 1996

copyright photo: Cécile Matthieu